About Us

About Us
Brotherhood, the Foundation of Glory. (IKRAM Ireland is a part of IKRAM UK-Ireland)

Spring Camp is back for 2012!

Spring Camp is back for 2012!

Visit Our Facebook

Visit Our Facebook
Also look out for IKRAM Dublin Facebook

Keblinger

Keblinger

Sinar Di Luar Kota

| Friday, September 30, 2011
(refleksi sisipan Peranan Pelajar, -Al-Maududi, 1903-1979)
Al-Mumtaz

Mereka datang, dan mereka pergi. Ringkas slogan itu untuk membicarakan tentang kehidupan mereka di bumi industri ini. Dulunnya hanya budak hingusan, penuh dengan angan-angan seperti cerita Korea, atau angan-angan cerita Barat, cinta yang penuh tragis dalam cerita orang Putih. Juga mengambil gambar bunga-bunga ros atau tulip seperti dalam cerita ' cinta tiga benua'. Tidak terlepas juga mimpi berjumpa David Beckham, menjejakkan kaki ke Old Trafford, atau menikmati udara stadium Chelsea.

* Tingg, lampu tali pinggang keledar padam*. si A di kananku terus membuka kekunci tali keledar. Dia menghilangkan tubuhnya dari pandangan mataku. 'ke bilik menung mungkin'- agakan rambang*
 
Aku melihat ke luar tingkap. Juga menekan butang pelan perjalanan. Rumah-rumah tersusun rapi, jalanraya senja dihujani lampu neon buatan Anderson yang mula mewarnai petang krismast beberapa dekad lampau. Beberapa kapal kecil bergerak perlahan di tali air yang dahulunya nadi kepada Industri di kota British, juga berratus-ratus mobil dan jentera memenuhi laluan tar jalan raya seperti rimbunan semut-semut yang bekerja untuk permaisuri mereka. Warna hijau pekat, dan hijau muda pohon-pohon yang diselitkan di celah-celah jalan raya, juga yang menghiasi taman perumahan, serta taman-taman besar di kota itu mula bertukar keperangan dek gema matahari petang yang memberi laluan kepada malam. Wah, indah sungguh dunia burung-burung yang terbang.

* Tingg, tingg. Lampu keledar kembali menyala. keadaanku sedikit gegar. Sejurus itu pengumuman dari juruterbang memenuhi ruang suara burung buatan. Dan si A kulihat bergegas kembali ke kananku menarik tali keledar ke pinggangnya.*

Ligat anak mata melihat gulungan sijil yang diterima tadi. Hasil pertapaan 5 hari di kota gah tumpuan dunia. Teringat kembali kepada mereka yang pernah merasai pengalaman 4 musim dulu. Ya, aku pernah merasai fenomena ini. Tapi itu 10 tahun lampau yang mana aku masih lagi budak yang memegang buku, fail, kertas-kertas. Berbaju kemeja kemas beserta tai, juga kot putih beserta stetoskop di poket depan, berjalan megah di koridor hospital, tetapi kecut dan hilang tumpuan bila disoal pakar-pakar atau professor di waktu pagi hari. Aku juga pernah menaiki kapal ini. Tapi dengan perasaan anak desa pulang ke kampung, menanti kemanisan satay, atau kerangupan roti canai juga buih-buih teh tarik di kedai mamak. Pulang dengan perasaan gembira mahu bertemu ayah dan ibu yang selama ini jenuh merotan untuk mengaji, puas dengan aduan ibu bapa lain dek kenakalan atau kes buli di sekolah, tebal muka mereka tika datang ke sekolah melihat prestasi buku rekod yang banyak
merah dari biru. Berkumat kamit mereka berdoa siang malam akan diriku, banyak wang yang dirizabkan untuk buku latihan, tuisyen juga pil-pil yang kononya untuk tumbesaran otakku. Dan akhirnya, tersadai aku di bumi asing, mencari erti hidup. Terima kasih buat mereka kerana aku melihat dunia di sini.

Aku membelek foto-foto di komputer riba. Ternampak beberapa simpanan persembahan yang dibentangkan pada pakar-pakar dunia sebentar tadi. Teringat sebentar akan solan wakil german akan keberkesanan amalan ini, juga soalan amerika yang pelik akan cara kami membanteras penyakit yang bertahan sekian abad. Aku tersenyum. Formulanya di sini.

Tetikus terus tertarik pada satu persembahan yang dibentangkan pada generasi muda bakal memacu negara. Merekalah emas buat masa depan. Lihatlah betapa Karl Marx dan usaha Lenin menterjemahkan prinsip mereka pada generasi muda. Bagaimana ideologi itu menelusuri setiap halaman buku akademik apatah lagi buku sains sosial. Tapi kita hari ini masih lagi melihat helaian buku-buku di pasaran hanya dengan hati yang kosong, akal mengutip fakta-fakta tanpa ada kebesaran Pencipta yang menyalur pada hati. Buruknya lagi, hati yang dibajai nutrien, juga segala piramid makanan tidak sekali-kali ditaburi dengan Kefahaman, walhal tugas hati adalah memaham bukan tugas Akal. 

Jalanlah di kota besar, dan kita akan lihat generasi ini tidak lagi punya ideologi. Berbaju, berjalan, bercakap dan berfikir seolah-olah tiada identiti. Panculkan soalan tentang kewarganegaraan, pasti lidah menjawab lancar tetapi hatinya tidak langsung memahami kewarganegaraan luas yang punya prinsip dan identiti. Belum lagi dibicara hal keAgamaan, kekhilafahan, dan hal syurga atau neraka, mereka langsung bangga menjawab itu tugas Ustaz atau Kadi. Dan inilah sebahagian penyebab segalanya.

Banyak lagi tugas melewati batasan masa. Tetapi bagi mereka yang memahami, Formulanya di sini. Best Blogger Tips

0 comments:

Post a Comment

Blog Archive

 

Copyright © 2010 Ikram Ireland | Design by Dzignine