About Us

About Us
Brotherhood, the Foundation of Glory. (IKRAM Ireland is a part of IKRAM UK-Ireland)

Spring Camp is back for 2012!

Spring Camp is back for 2012!

Visit Our Facebook

Visit Our Facebook
Also look out for IKRAM Dublin Facebook

Keblinger

Keblinger

10 hari

| Friday, August 19, 2011
Kini tinggal 10 hari sahaja sehingga Ramadhan melabuhkan tirainya dan berlalu pergi.

Setelah Ramadhan, akan tibalah Aidil fitri, salah satu perayaan yg Allah SWT telah anugerahkan khas untuk kita. Bukan hasil insipirasi manusia, tetapi hadiah drpd Allah SWT sendiri.

Unas (ra) reported that when the Prophet Muhammad (saw) migrated from Makkah to Madinah, the people of Madinah used to have two festivals. On those two days they had carnivals and festivity. The Prophet Muhammad (saw) asked the Ansaar (the Muslims of Madinah) about it. They replied that before Islam they used to have carnivals on those two joyous days. The Prophet Muhammad (saw) told them: 'Instead of those two days, Allah has appointed two other days which are better, the days of Eid-al-Fitr and Eid-al-Adha.' (Hadith)

Lalu pada hari ini saya telah bertanya kepada beberapa sahabat, ‘Kenapakah agaknya Allah SWT mengharamkan kita daripada berpuasa pada hari Aidil Fitri?’

Hikmah sebenar hanya Allah yang tahu.

Soalan ini pernah berlegar di fikiran saya; kenapa sampai Allah mengharamkan puasa, yakni satu amalan yang mulia dan istimewa, bahkan Allah telah berfirman bahawa hanya Dia sahaja yang tahu nilai puasa setiap hambaNya; tetapi Dia mengharamkannya pada hari raya?

Soalan ini muncul pada 2-3 tahun lalu di saat-saat hujung Ramadhan juga. Ketika itu saya masih lagi sedang belajar; dan secara jujurnya, jadual hospital dan kelas serta study yang memenuhi otak kepala ketika itu telah ‘menjauhkan’ saya daripada melalui Ramadhan secara sedar. Sehinggalah ketika tersedar bahawa hanya tinggal 10 hari sebelum Ramadhan berakhir, muncul penyesalan dalam hati ini, ‘Di mana aku selama ini? Tinggal 10 hari sahaja lagi! Sudahkah aku terlepas Lailatul Qadr??’

Menyesal kerana tadarrus Al-Quran tidak diurus dengan baik, menyesal kerana sedekah jariah tidak bertambah; simply menyesal kerana seolah2 tiada apa yang dipertingkatkan ketika Ramadhan ini.

Ah, alangkah bagusnya jika aku boleh berpuasa lagi setelah Ramadhan!

Tapi, tidak boleh. Pada Aidil Fitri tidak boleh puasa.
Puasa di luar Ramadhan lain, tidak sama dengan the real thing.

Lalu terdetik dalam hati, apakah nilai sebenar Ramadhan bagi mereka yang benar-benar menggunakannya dengan baik. Lalu aku faham apakah perasaan yang sepatutnya bakal dilalui apabila Aidil Fitri menjelma.

Ia adalah perasaan gembira kerana Ramadhan telah dijalani dengan sehabis baik; tetapi perasaan sedih turut mengintip di sudut hati, kerana ketetapannya Ramadhan tidak berkunjung sepanjang tahun.

Begitu cantiknya Allah menyusun agar setiap perasaan germbira kita, adalah kerana kejayaan menghambakan diri kepadaNya. Sama seperti Aidil Adha; semua orang boleh bergembira, berkongsi sembelihan korban, namun hanya mereka yang berkorban harta, tenaga dan masa menunaikan haji atau mengeluarkan harta untuk menyembelih korban dengan kedua tangannya sendiri, yang benar-benar ‘melalui’ erti Aidil Adha tersebut. Kita yang tidak, sebenarnya hanya bergembira kerana makanan yang sedap-sedap belaka. 

Hadirnya Aidil Fitri memberitahukan kpd kita tentang Ramadhan yang telah kita bazirkan, memberitahukan kepada kita ‘untuk apa yang Kau gembirakan jika Ramadhan-mu hanya begini?’

Tetapi buat yang benar-benar berpuasa, Aidil Fitri datang memberitahu ‘Ayuh, sudah cukup puasamu,  cukup, sambutlah hari kemenanganmu pada hari ini!’

Aku tidak akan tahu hikmah Allah mengharamkan puasa pada 1 Syawal, tapi aku tahu penyesalan yang pasti jika Ramadhan ini aku tidak hargai.

Wallahu’alam.
Narrated Abu Huraira: The Prophet said, “Whoever fasted the month of Ramadan out of sincere Faith (i.e. belief) and hoping for a reward from Allah, then all his past sins will be forgiven, and whoever stood for the prayers in the night of Qadr out of sincere Faith and hoping for a reward from Allah, then all his previous sins will be forgiven."
Sahih Bukhari :: Book# 32 :: Hadith# 231
 
NB. Jom kejar Lailatul Qadr!

Ramadhan is a very good time to reflect upon our past deeds and improve insyaAllah! :)


Best Blogger Tips

0 comments:

Post a Comment

Blog Archive

 

Copyright © 2010 Ikram Ireland | Design by Dzignine